Sunday, July 3, 2011

تأملات فلسفية فى الحياة الحلمنتيشية

الشعر الحملنتيشى:نوع من الشعر الفكاهي ويعتبر الشاعر حسن شفيق المصري أول من أطلق هذا الإسم عليه ويبدو من الكلمة أنها كلمة منحوتة . أي أنها نحتت من كلمتين ( حلا ) من حلا الشيء حلاوة . و ( منتيشي ) من ( نتش ) الشيء إذا جذبه . والنتاش في العامية المصرية هو الفشار أو الكذاب . وبهذا تكون الكلمة اما ان تعني النتش الحلو أو الفشر اللذيذ

.

هذا ما جمعته من قصاقيص ورق كتير,مواضيع متفرقة و كلام مختلف متشابه يجمعه صفة واحدة أنه كلام ابن عم حديت ابن خالة رغى فقط ولا غير,بس حلمنتيشى عشان هى الدنيا بطبيعتها فيها الكثير من السخرية!!

أحسن ما فيها العشق و المعشقة

و شويتين الضحك و التريقة

شفت الحية,لفيت,لقيت الألذ

تغييرها,و دا يعنى التعب و الشقا

و عجبى!!

- بدأت اتأكد أن الحياة الصاخبة التى نعيشها طوال الوقت بحاجة من وقت إلى اّخر إلى لمسات من الهدوء الذى يمكن الإنسان من التأمل عند بعد من حياته,حتى لو لم تكن من محبى الهدوء زى حالاتى.

-يقارب مصطلح التأمل عند بعد التحكم عن بعد,فهل تأمل حياتنا يمكننا من التحكم فيها بعد فترة بسبب مشاهدتها بعقلانية.

-حاجات كتير وجودها بيضايقنا,و لو غابت...حنتضايق بردو,و يظل الإنسان هو الكائن الوحيد اللى العكننة عنده غية رغم أنه المفروض عايش بيدور عالسعادة!!

-الربيع من أجمل فصول السنة و الورد جميل على رأى ثومة,بس الشتاء أحلى ليه بقى؟عشان هو الجندى المجهول اللى ورا كل الحاجات الحلوة دى و ياما ناس و حاجات فى الصورة ملهاش قيمة و اللى وراهم أهم.

عـوّدَنا الدّهـرُ علـى

تعاقُـبِ الفصـولْ .

ينطَلِقُ الرَبيـعُ في ربيعِـهِ

.. فيبلغُ الذُّبـولْ !

وَيهجُـمُ الصّيفُ بجيشِ نـارِهِ

.. فَيسحـبُ الذُّيولْ !

ويعتلـي الخريفُ مَـدَّ طَيشِـهِ

.. فَيُـدرِكُ القُفـولْ !

ويصعَـدُ الشّتاءُ مجنـوناً إلى ذُرْوَتِـهِ

.. ليبـدأَ النّزولْ !

(أحمد مطر)

-اكتشفت إنى لما بكتب بالقلم الرصاص بتلخبط اكتر عشان عارفة إنى ممكن أصلح غلطاتى,واضح إننا فعلاً لما بنلاقى حاجة ممكن تتصلح بنستقل بيها للأسف الشديد بدل ما نقدر إنها إديتنا الفرصة نصلح ,مش الفكرة فى القلم الرصاص إنما مشكلة حاجات تانية كتير فى حياتنا و طبيعة بشرية.

-قالك أهم لحظة فى حياتنا هى دلوقتى,مش بكرة,مش امبارح,مقامك حيث أقامك,و أجمل لحظة ممكن نوصلها هى اللى حتوصلنا لأجمل عمر,و اتقان اللحظة اتقان للعمر كله يعنى دلوقتى هو المهم,لو مكاننا فى وسط ناس يببقى اللى المفروض يتعمل إننا نعاملهم كويس و نعامل ربنا فيهم,لوحدنا يبقى الإخلاص مع نفسنا قبل إى حاجة تانية ,شغل يبقى المطلوب"نعمل" أياً كان العمل ايه هو ,و لو ماسكين ورقة و قلم يبقى حق و شرف الكلمة و أمانة تسجيل التاريخ حتى لو تاريخنا إحنا الشخصى ..و دى تبقى أحلى خدمة تخدم بيها العالم.

-فكرة العمل دى فكرة محترمة جداً,بجد أى حد بيعمل أى حاجة يستحق أنه يحترم,حتى العمل الإسود,أهو مصير اللى بيغلط يعرف غلطه و يتغير إنما الناس ال Neutral دول معتقدش أنهم ممكن يتغيروا,هما مش شايفين حاجة تستحق التغيير أصلاً.

-كل حاجة حلوة لازم يكون فيها نسبة تعب تتناسب طردياً مع كم السعادة اللى حتمنحها الحاجة دى لينا بعد كدة.

-تبتعد قدر ما تبتعد عن مصدر الصوت و لكنك تظل تستمع لها,لها مدى يفوق الحواس,فيروزى ملائكى مداها....هى فيروز.

-حلوة الديموقراطية,حلوة التعددية,حلوة الجامعة,وحشة السياسة,حلوة الحياة حتى فى أواخرها,حلوة الحياة حتى و لو فتافيت.

-الغنا دى حاجة عظيمة,الغنوة خطوة و صديق,الغنوة خطوة و طريق,سحر المغنى دا روح بتغنى لروح على رأى منير و يا مين يفهم.

-كل انتماء بيقول حاجة عن صاحبه,سواء لفكرة أو لتيار أو لحزب او لنوع مزيكا أو لنوع أفلام أو لصحبة أو لبلد...منها تقرا الشخصيات,الناس عادة بتتقرا بحاجات كتير..دى اهمها.

-الكتابة دى دنيا تانية,بيها تعيش عمرك مرتين,عمرك و عمر استرجاعك لعمرك و أصدق حاجات تعرفها عن نفسك اللى تعرفها و أنت بتكتب

عندي قلم

ممتلئٌ يبحث عن دفتر

و الدفتر يبحث عن شعر

و الشعر بأعماقي مضمر

و ضميري يبحث عن أمن

و الأمن مقيم في المخفر

و المخفر يبحث عن قلم

- عندي قلم

- وقع يا كلب على المحضر

(أحمد مطر)

-أجمل و أوقع حاجة فى بلدنا أنك كمواطن تقضيها Suspense تعد كدة تتفرج و تقول يا ترى ايه اللى ممكن يحصل؟فلو كان إبراهيم الفقى قال عيش بالأمل فأنا شايفة أن العيشة بال Suspense حاجة حلوة بردو J





أنا اللي بالأمر المحال اغتــــــــــــوي

شفت القمر نطيت لفوق في الهـــــوا

طلته ما طلتوش إيه انا يهمنـــــــــي

و ليه .. ما دام بالنشوة قلبي ارتوي

عجبي !!



-أد ايه جميل إننا نعيش بالأمل,نعيش و عنينا على بكرة من غير ما نضيع النهاردة,فى نفس ذات بلدنا,دا أنسب حل لمشاكل كتير,لازم نبص للى جاى و يعوض علينا ربنا عوض الصابرين فى اللى راح و فى اللى حاصل دلوقتى,أد ايه جميل إنها كل ما تضلم فى وشك تبص لبعيد و تقول مش دة اّخر المطاف ولا عمر الضلمة بتطول ولا عمر النور حتى بيفضل,المهم دايماً نكون عارفين أن(بكرة جايب نهار,يستاهل المشوار)و لو مجبش نهار نستنى بعد بكرة...نستنى بعد بعده...بعد بعد بعده J

أقــولْ :

الشمسُ لا تـزولْ

بلْ تنحَـني

لِمحْـوِ ليلٍ آخَـرٍ

.. في سـاعةِ الأُفولْ !

أحمد مطر))

-الحكمة ضالة المؤمن و المعرفة ثم المعرفة هى الضمان الوحيد لأن يحظى الإنسان بإنسانيته و يبقى مختلف عن الدبدوب,بعد المعرفة و البحث ييجى إعمال العقل و الحكم على أى حاجة فى الدنيا,و لكل معاييره فى الحكم على الأشياء,أما لى فأنا ضد كل ما هو غير إنسانى –و مش كلنا إنسان بتاعة سميرة سعيد- أنا مع الإنسانية كما أرادها الله لخلقه قولاً و فعلاً و تكريماً للبشر,فكل من عاش لذلك بحبه و كل من وضع الحرية و الإنسانية تحت رجليه ظاناً أنها سترفعه أنا ضده .

قال لزوجه: اسكتي . و قال لابنه: ا نكتم.

صوتكما يجعلني مشوش التفكير.

لا تنبسا بكلمةٍ أريد أن أكتب عن

حرية التعبير !

(أحمد مطر)

-مش مهم الشغل,المهم تظبيط الشغل-قاعدة مصرية قديمة-و مش مهم القرارات ولا الاختيارات على كبرها أو صغرها,الأهم فعلاً أن تجد سعادتك فيما اخترته,حتى لو مكنش القرار قرارك بنسبة 100% ,أن تجد فيه مساحتك الخاصة هو ما يكونك و يشكلك..الشغف و ليس التعود.

-ما كانت الأوطان إلا ليكون الإنتماء,و ما كان الإنتماء إلا ليكون الأمان,و ما كان الأمان إلا ليكون الإنسان,هل من شخص يخبرنى عن سبب لتواجد هذا الوطن حتى الاّن!!

لو سقط الثقب من الإبرة!

لو هوت الحفرة في حفرة!

لو سكِرت قنينة خـمره!

لو مات الضِّحك من الحسرة!

لو قص الغيم أظافره

لو أنجبت النسمة صخرة!

فسأؤمن في صحة هذا

وأُقِرُّ وأبصِم بالعشرة.

لكنْ.. لن أؤمن بالمرة

أن بأوطاني أوطانا

وأن بحاكمها أملاً

أن يصبح، يوماً، إنسانا

أو أن بها أدنى فرق

ما بين الكلمة والعورة

أو أن الشعب بها حر

أو أن الحرية.. حرة !

(أحمد مطر)

-فى حب يونس و عزيزة عبرة,ليت يونس كان من محبى الحبسة و حب التملك,أو يا ريت كانت عزيزة من محبى الحرية...المحصلة إختلافات تؤدى للفشل,الحب و أشياء أخرى يعنى!!

-عابرى الشارع فى مصر نوعين,نوع يبقى فى صف مستنى الفارس المغوار اللى حييجى من بعيييييييد بالطبل و الزراغيد عشان يعديهم,و نوع لا بيبص يمين و لا شمال و بيديها على طول,المتسرع و المتواكل اّفة المجتمع.

للأسف من صغر سنى

علتى...يزهق قوام

أبتدى و اسخن لكنى

بعد فترة أبرد و انام

كله فى الاّخر بميل له

و كله فى الاّخر بمله

حتى لو كان شىء فاضله

خطوة واحدة عالختام!!

(مصطفى إبراهيم)

2 comments:

Moataz Muhammad said...

Really a good and neat one. I can see now why it took you so long. But it was Very Good... ;)

dina said...

أخيراً,أمال ايه فيلم الرعب دة انا قلت مش عجباك :D
شكراً يا معتز,دا من بعض ما عندكم بس :)