Sunday, February 24, 2008

ابتسامة..و نظرة..و صمت طويل


لست ادرى..هل هو الحظ؟؟...ام هى الاقدار الرحيمة و المنحة الالهية التى كافئنى بها الله ...كافئنى بقذف هذه الاشخاص المميزة فى حياتى جالبة لى احساس مزمن يأسرنى طوال حياتى بأى ما زلت و لسوف اظل مدينة اليهم بالكثير..الكثير الذى لا يساويه شىء و هو العطاء دون انتظار اى مقابل


ذكرتك فى ذكرى ميلادك الى هذه الدنيا منذ اكثر من ستيين عاما..ولا اعلم هل تتذكرنى ام قد انهك الزمن ذاكرتك التى طالما ابهرتنى
اليوم...هو يوم ميلاد معلم فاضل....تخطى الستيين ببضع سنوات...و لكنه طالما يبهرك بعلمه و بثقافته و بأسلوب معاملته المميز..و كثيرا ما استوقفنى ذلك الحب الجارف من الناس له..و كنت لا اجد له تعليلا الى ان شاءت الاقدار ان احتك بهذا الرجل....و اتعلم منه الكثير و الكثير
علمنى كيف تكون الانسانية...تعلمت منه احترام الاخر رغم انه لم يتحدث معى فى هذه القضية الشائكة من قبل و لكنى كنت اشاهده فى تعامله مع الاخرين من بعيد و استنبط قواعد معاملة الاخر...تعلمت منه كيف النجاح...و كيف تحافظ على نجاحك..عرفت منه ان لا شىء صحيح ولا مطلق الا الله وحده.....علمنى كيف تمر فى حياة الناس لفترة لا تتجاوز الثمانى اشهر لتحدث تأثيرا جذريا فيهم...علمنى كيف تذكر شخص طوال حياتك و تدعو الله ان يجازيه عنك كل الخير و ان يمد فى عمره حتى يفيد غيرك كما استفدت انت منه..علمنى معنى مهنة المعلم و مدى قدسيتها و كيف تكون الصداقة بين معلم فى الستين من عمره و طالبة اقل من العشرين ببضع سنوات
انه معلمى الفاضل...استاذ يدعى مصطفى العلايلى..قد يسمع عنه البعض خاصة اذا كان من سكان الاسكندرية..فهو من فطاحل الكيمياء..و قد لا يعرفه اخرون.....و لكنى اجزم ان احدا لم يعرفه و لم يتأثر به
كنت دائما افكر فى المستقبل البعيد..فى حالى و انا فى سن الستين مثل هذا الرجل الفاضل...لا اعلم هل سأكون بعد من سكان الدنيا ام قد انتقل الى عالم اخر.....انما ما اعرفه و اجزم به ان الحياة لو كانت مثل حياة استاذى الفاضل لبدأت بعد الستين...
اتمنى من الله ان اعيش حياة مؤثرة مثل حياة هذا الرجل ...مليئة بالنجاح و التأثير الايجابى فى الناس و العطاء المستمر..حتى اذا وصلت لهذه السن الجميلة..شعرت انى قد اديت جزء من الرسالة التى خلقنى الله لاجلها..و استمتعت بمتعة ان يتذكرك شخص مررت بحياته منذ عقود طويلة..و جمال ان تبقى لك صورة فى ذاكرة شخص اخر يبتسم كلما يذكرها..و ربما ان يتذكرك احد فى يوم ميلادك مثلما اتذكر هذا الجميل الذى اجزم انه لا يكاد يتذكر حتى اسمى و لكنى اكتب جزء من رد الجميل الى هذا العملاق الاب الجميل داعية الله ان يعطيه المزيد من حياة البذل و العطاء و ان يهدى الله الكثير من المعلمين الى خطاه حتى يتعلم كل منهم قدسية مهنته..و ادعوه ايضا على استحياء بجزء صغير من الايجابية و التأثير و العطاء و حب الناس بالتالى الذى تمتع به هذا الرائع
قد لا تعطى كلماتى الحق لكل من اعطى و بذل سواء كان ابا او معلما او مديرا او داعية او غيرهم الكثيرون و لكن تقبلوا منى ابستامة امل فى المستقبل بوجود امثالكم..و نظرة وعد ان نحافظ على بذلكم ..و صمت طويل بسبب العجز عن شكركم

30 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

العرفان بالجميل من شيم النبلاء

حـــــدوتـــــة said...

السلام عليكم
اولا انا بحييكى على قلبك الطيب اللى شايل جميل استاذه وبيحاول يرد جزء من الجميل ده على قد ما يقدر
ثانيا انا بشكرك انك رجعتينى 8 سنين وفكرتينى بايام جميله لانى من حسن حظى كنت من تلاميذ الاستاذالكبير او ذى ما كنا بنقول عليه زمان ملك الكيمياء مصطفى العلايلى
انا كنت باخد عنده فى تانية ثانوى وكنت باخد فى معهد يعنى كان بيدرس لحوالى 1000 طالب فى حصة واحد ومع ذلك تحسى انه بيشرحلك لوحدك وانا جبت فى الكيمياء 47 بفضل ربنا ثم بفضله
انا بشكره وبدعيله ويا رب يكون بخير ديما
تحياتى

t3ban said...

علايلي الكمياء
حضرتله حصة في الثانوية العامة بس المشكلة كانت في العدد
بس بجد بت اصول

samourai 4 ever said...

يااااااااااااااااااه
فكرتينى بحاجه بقالها فترة
و على كلامك دة يا ريت كنت خدت منه يمكن كنت كملت فى العلمى
بس عايزة اقولك للاسف يعنى
انا كان بيدينى واحد
استغفر الله العظيم
كرهنى فى المادة اساسا
و خلى مخى مش عارف يفهم اى حاجه فى الكيمياء
بعد ما كنت بدات احبها
و تالته ثانوى حولت ادبى مع انى بحب الاحياء مووووووووووووت
بحبها جدا
بس كرهت انى اكمل منه
ربنا يجازيه بقه على اد نيته
و هو مدرس بردوه فى اسكندريه على فكرة
ما انا مش اسكندريه بردوه
يعنى جيران اهو
و فعلا لو فى ناس زى العلاليلى دة
افتكر انى سمعت اسمه قبل كدة
يبقى فعلا الدنيا لسه بخير
و انا مش نادمانه انى حولت
انا خلاص فضلى سنه و اتخرج ان شاء الله
و بالنسبالى
اللى فات مات
و دمتـــــــــــــــــــــــــــم

Rania Lelah said...

المعلم الراشد و الحكيم هو من يجعل تلامذته تفخر به كل هذا الفخر

تحاتى

arsenalwy said...

واللة دة من البوستات القليلة اوى اللى اقراها باهتمام تام

ففعلا بوست مأثر جدا

احترم فيكى هذا الولاء والوفاء فهذا يعتبر غريبا بل غريبا جدا فى زماننا هذا


وتحياتى

dina said...

محمد مفيد:
اهم حاجة فى الدنيا ان الناس تقدر بعض و يبقى عندها فعلا وفاء و عرفان بالجميل و مرسى عالمرور الكريم

حدوتة:
ما هو لو كان الاستاذ العلايلى يبقى لازم اى قلب يشيل جميله ما انت عارفه بقى..انا جبت فى الكيميا زيك بردو على فكرة

answer:
مرسى عالمرور و الكلام الجميل دا

samourai 4 ever:
نقطة مهمة جدا دى.فعلا فى مدرسس يكرهك فى اليوم اللى اخدتى فيه المادة و ناس تانية تحببك فى مادة مش بتطيقيها و يخليكى تذاكريها لمجرد ان الراجل دا يكون مبسوط بنتيجتك اللى هى اصلا مجهوده
تحياتى

rania:
معاكى حق و الله...المعلم اللى بجد زى معنى الكلمة معلم..هو اللى لازم تلاميذه تفتكره طول عمرهم

arsenalwy:
سعيدة جدا باهتمامك و بالمرور الرائع دا
تحياتى

walaa said...

انا من سكان الاسكندريه ولم اسمع عنه
اصلى انا كنت ادبى هههه
ثانيا انا احترمت هذا الرجل من خلال حديثك عنه
فعلا المعلم اذا ادى رسالته بحب واخلاص
احب تلاميذه فى العلم وهذا النموذج نادر هذه الايام اصبحت التعليم ماهى الاتجاره وفقط
اكثر الله من امثاله
تحياتى ولاء

dina said...

ههههههههه
ادبى و عاوزة تسمعى عنه يا ولاء
ههههههه
بس و الله انتى معاكى حق ربنا يكتر من امثاله فعلااااااااااااا و الف شكر عالمرور الرقيق

osha said...

انتي حقيقي إنسانة أوي ودي أقل كلمة ممكن تتوجه لحد زيك انتي وجودك في الزمن ده معجزة يابنتي

dina said...

اوشا انتى دايما صادمانى كدا بردودك
و الله العظيم ما عارفة اقولك ايه انتى اللى كلك ذوق و احساس عالى جدااااااا و الزمن لسا بخير ما دام فى ناس ذوق كدا لسا فيه

اجمل تحياتى

Misrdream said...

من لا يشكر الناس لا يشكر الله
الوفاء والاخلاص من اجمل المشاعر البشرية
تحياتي

dina said...

misdream:
تمام و الله معاكى حق و اشكر مرورك الكريم

احساس لسه حى said...

عزيزتى
مهنة المعلم دى مهنة عظيمة جدا

وياريت الناس تعرف قيمتها وقيمة كل مدرسنها

وياريت الدولة تقدر الناس دى

ويا ريت المدرس يعرف قيمته ومدى اهمية كلامه وتاثيره على اجيال كتيرة وممكن بسببه انسان يكون صالح وممكن بسببه انسان يفشل

وجزاءه الاكبر عند الله

تحياتى
سلام

فارس الأزهر .. معاذ فتحى said...

السلام عليكم
من اجمل الاخلاق فى حياة الانسان
خلق الوفاء
فبوركتم وبورك وفاؤكم
وتقبلوا مرورى

عبد الرحمن مدني said...

الحقووووووووووووووووو
اليوم وزير خارجيه المانيا

يناشد دول اوربا

بنشر الصور المسيئه للنبي

عليه الصلاه والسلام واحنا اعديين ساكتين خوش على اخوان استايل بسرعه وشارك فالمعارضه

عروسة ننوسة said...

والله انا اللى بشكرك على اعترافك بالجميل

صوت من مصر said...

هايل يا دينا
وطبعا من غير كلام انا اول مره اعلق عندك او مش الاولى بس انا فاكر انى عديت هنا
وعجبانى جدا البلوج وهعتبر نفسى زائر دائم

linda said...

إخلاص

هدا ماقرأته بين سطورك هده


بتتصفي بالنبل وهالشيء نادر الوجود بهالزمن


بحييك

raspoutine said...

هى دى البنت المصرية الجدعة

دينا انتى نسيتينى ولا ايه ؟؟

قلوب بتغنى said...

صباحو يا دينا
اخيرا لقيت حد عنده دم فى البلد دى
وبيعترف بفضل التنين وبيحفظ الجميل
كتر الله من امثالك وامثال استاذك وجزاك الله خيرا
اشطات

dina said...

احساس لسه حى:
انا معجبة جدا بالنيك نيم و طبعا اضم صوتى لصوتك ان المعلم دى مهنة من اسمى المهن اللى فى الدنيا و فيها تحمل مسئولية جبار للى بيشتغلها و يا ريت كل مدرس يفهم كدا
تحياتى


معاذ فتحى...فارس الازهر:
اكيد متقبلة مرورك و كلامك الرقيق دا بس من ذوقك و اتمنى تشرفنا بالمرور الكريم دا تانى
تحياتى

عبد الرحمن مدنى:
مش عارفة بجد الازمة دى حتخلص امتى يا عبد الرحمن..الناس دى مش فاهميين لسا مين هو محمد (صلى الله عليه و سلم)

gannah:
انا اللى بشكرك عالمرور الكريم و الكلام الرقيق دا
اجمل تحياتى

dina said...

صوت من مصر:
الاولى او مش الاولى المهم ماتبقاش الاخيرة ما دام عجباك البلوج..على فكرة انا عاجبنى جدااااا النيك نيم بتاعك صوت من مصر حاساه معبر جدااااااااا و اتشرف انك تكون زائر دايم
تحياتى

linda:
ربنا يخليكى يا ليندا..ما هو فى ناس كدا فى حياتنا من كتر ما بيدوا مش بيخلوكى تعملى اى حاجة غير انك تكونى مخلصة دايما ليهم
تحياتى

raspoutinE:
ااجمل و احلى وصف سمعته فى حياتى..البنت المصرية
و طبعا ما اقدرش انساك دا انت حتى رديت اول كومينت فى الموضوع اللى فات
تحياتىىىىىى

قلوب بتغنى:
صباح الفل
لا و الله اللى عندهم دم كتييييييييير و معاكى حق يا رب ربنا يكتر من امثال استاذى الجميل دا و من امثال التعليقات اللذيذة بتاعتى
اشطااااااااااات.....

أميرة said...

اروع واسمى علاقة فى الوجود

بوستك اثر فيا كثيرا فانا احمل داخل قلبى الكثير من الصور لاشخاص اعتز بمرورهم فى حياتى ومدى فضلهم عليا

احييكى على وفائك

وعلى زيارتك ايضا

dina said...

اميرة ويلز:
انا اللى بحييكى على كلماتك و على مرورك الكريم و على احتفاظك بالاشخاص اللى أثروا فيكى فى قلبك الرقيق
تحياتى

Eman Eltaher said...

جميل انك تكتبى بوست كامل اعترافا بقيمة معلمك الفاضل
جزاكى الله خيرا عن هذا العمل

عجبنى البوست اللى فات بتاعك

دى اول زيارة واتمنى انه يدوم التواصل بإذن الله

ملحوظة : انا آسفة اذا كنت دخلت كده من غير استئذان !! :)))

فزلوكة said...

بداية أحيي هذا الوفاء فيكى

ثانيا : بجد إنتى خلنينى أحترم أستاذك واسمحيلى أقول أستاذى أناكمان
حبيته والله من كلامك ,لإنه من النادر إنك تلاقى أشخاص مؤثرين كده
ربنا يكرمه ويطول فى عمره ويجزيه عنك خير

dina said...

eman eltaher:
منورانى و الله ...ما شاء الله بتقرى البلوج بذمة اوى...انا مبسوطة جداااااا ان البوست دا و اللى فات عجبوكى و يارب ماتكونش اخر زيارة
تحياتى يا جميلة

فزلوكة:
بجد انا مبسوطة جداااااااااا انك حسيتى بيه و بمدى احترامه لمهنته و خلاكى تقولى عليه استاذك انتى كمان و منقدرش نقول غير ربنا يجازيه بجد كل خير
تحياتى

ghalia said...

والله شعور رائع بالعرفان
تستحقي عليه كل الإحترام
تحياتي ليكى وللأستاذ مصطفى العلايلي

dina said...

ghalia:
تحياتى ليكى يا جميلة و اشكرك على المرور الكريم دا