Monday, June 1, 2009

اقر انا....ان اقرر




















و على طريقة فتى الاحلام المثالى الذى يأخذ بيد فتاته قبل ان يفاجأها ببوكيه الورد اللى محصلش(فى العصر البطيخى طبعا)....احب ان اخد كل من يقرأ البوست و لكن بدون ورد عشان نبقى واضحين.....رحلة الى ظروف البوست.......فى الفترة الاخيرة قرأت الكثير من المقالات عن التنمية البشرية...كيف تجذب الناس....كيف تترك انطباع جيد من اول لقاء.....كيف تتعامل مع الشخصيات الصعبة...و كيف تدير ازماتك و.. و ... و.....و الاهم...كيف تعيش سعيدا


و على انغام اقرار.....و بتحريف حروف الكلمة الى قرار....صرت افكر فى فكرة التقرير..اخذ القرارات....هامة و مصيرية كانت او تكميلية و ترفيهية......و كثيرة هى القرارات التى اخذناها و التى نأخذها و التى سوف نأخذها
و القرار اختيار....واختيار المكان و الزمان و الاشخاص قرارات بالوفاء و الاجتهاد و الاحترام و التقدير و الالتزام.....فقد تتلخص حياة الانسان فى كلمة....و فى قرار...و قد يتغير مسارها بسبب قرار...و هى ما يسمى بالقرارات الحرجة


قد تنجح ان تأخذ قراراتك اذا كنت رئيس لجمهورية نفسك...و قد تولد فى العالم العربى فتعتاد الا تكون (رئيسا) لنفسك طبعا و قد تجبر على اخذ قرارتك و قد يأخذ اخرون قرارات ثؤثر على قراراتك و..و ...و...
و فى مصر.....مفيش اكتر من القرارات...و الله و الاقرارات كمان....على المستوى السياسى.....كثيرة القرارات....و شحيح التنفيذ....على مستوى الاشخاص فكثيرة القرارات و يتنوع التنفيذ....لكنى اجزم ان انجح قرار قد تأخذه فى مصر فى هذه الايام و مع تفشى حالة الكابة و _الخلق اللى فى المناخير_فالاسهل ان تقرر ان (تعكنن على غيرك)و تطلع هم الدنيا فيهم و يا سعدك يا هناك لو كان اقل منك بأى شكل من الاشكال....سنا.....علما.....لا يهم.....و بما اننا اعطيناك الحق انك اصلا تصنفه اقل ولا اعلى....وهو خذلك و طلع اقل....طالب مثلا امام معلمه او شقيق اصغر امام كبار العائلة او موظف امام رئيسه ....فهذه التهمة فى حد ذاتها تجرده من جميع حقوقه الانسانية


لا احرض طبعا على اخذ هذا القرار و لكنى اندهش لقدرة الناس على اخذ قرارات لك نسبة فيها دون الرجوع اليك....قرارات بالتدخل فى حياتك الشخصية....و تبقى ماشى كدا واحد يقرر يقول كلمة كدا ولا كدا ولانه قرر و هو عاوز يقولها حيقولها......و الاجمل قرارات انهاء حياة الاشخاص خالص بقى و كأن القتل و الاعتداء و تجريد الناس من حقوقها فى كل شىء فى سهولة سوالك الاسنان بعد كل وجبة (دا لو لقينا ناكل)



اخواننا بتوع التنمية البشرية بقى قالك ايه
اغرب تعبير
ان السعادة و حياة السعداء ان هى الا منحة تعطة لمن (قرر)ان يحيا سعيدا....استوقفتنى الجملة و قلبتها فى دماغى عالجنبين...و لكرهى الشديد لسياسة بيقولوا و وجد ان و سمعت.....قلت اجرب.....و هى فرصة انى اجرب قرار....و هو ما لا يحدث فى الغالب..فلا تجارب فى القرارات و لا تعديل فى النتائج...و قررت ان ابدأ من اليوم التالى......و اول ما فعلته على غير عادتى( القرار السرييييييييييع) اننى سأقضى اليوم سعيدة تحت اى ظرف......و فتحت نوافذ البيت مقررة ان يسرنى المنظر مهما كان....او ان احاول ان انظر للجانب الايجابى للحياة حتى لو ليوم واحد لعل ذلك يعطى دفعة تفاؤل للتغيير فيما بعد.......و مارست يومى مقررة ان استفيد من كل ما هو سلبى.....من الزحمة.......فقرأت كتاب عن ادب الرحلات و كأنى اسافر على طريق الحرية.....و حاولت التعايش مع كل الاشخاص المستفزة داعية الله لهم بالهداية ولنا بالرحمة.. فاذا (بعوج الدكاترة و المعيدين)خبرة للتعامل مع الاشخاص ال(غلسة)....و لوغاريتمات الامتحانات (فوازير كورومبو)......و وصلت الى منزلى.....و قررت ان استمع الى الراديو الذى اهواه لانه المكان الوحيد فى هذا العالم الذى يجردك من اى قرار و (يختار لك)و لو حكمت تقرر.....فالقرار المناسب ان ترضى بكل ما سوف يختير لك و تسعد به....و كأنه (ماكيت)مصغر لسر الحياة و مفتاحها.....الرضا
اكتب الان لاضم صوتى لصوت كتاب التنمية البشرية....الانسان قرار.....السعادة قرار.....الحياة اختيار....و الاختيار قرار......و نصيحة اخوية......قرر ان تسعد حتى لو ليوم واحد....دون انعزال عن الواقع...انما بتحايل على الواقع لنمنح انفسنا القدرة على الاستمرار....على اقل تقدير ستشعر بأنك فى حياتك فعل و قرار....و ليس رد فعل......و كعادة من يخبر الاسرار...اقولها بصوت خافت....ان الجمال ليس جمال اللوحة او الفنان....انما هى عين الانسان التى تخلق الجمال...و اسامح فى حقى فى افشاء هذا السر تحديدا علنا نسعد...و قرار بقى...قد قررت ان اتنحى وقتيا و موضعيا عن كل منصب كتابى و ان اقف فى صف الجماهير..لحد ما تخلص الامتحانات...و نراكم سعداء...سك عالموضوع

41 comments:

kmt said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا الذ باشمهندسه
وحشتيني
يارب تون امتحاناتك كويسه
ربنا يوفقك

عارفه
من فترة قررت اني اخد قرار بأني مدخلش في جو اكتئاب تاني
بحاول دلوقتي اسستم نفسي ع القرار ده
علشان لما اخده بصراحه مع نفسي مش ارجع في
وانا معاكي ان الرضا ( السعاده) قرار
تحياتي
الى اللقاء

شمس النهار said...

اه ياني من كم القرارات اللي الواحد لازم ياخدها في حياته
قررت ان اكون سعيده
ماشي
بعد شويه لاقيت ان لازم اقرر ان اكون مش سعيده
عشان اجد نفسي
يانهار ابيض
في كل الاحوال
انا حاسه ان كل القرارات قهريه مش اختياريه
فا قررت ان لااخد اي قرار بعد الان
مش القدر قرر خلاص انا ماشيه وسايبه ايدي اهو:)

صوت من مصر said...

الله يكون فى عون الناس وفى عون القرارات
ده كلام كبير قوى قوى يا خال
فينك ؟؟؟؟

كراكيب said...

دماغك بتعجبني اوي يا دينا
وكتابتك بمووووووت فيها
انتي فعلا هااااااااايلة
مستنية جديدك بسرعه ما تتأخريش علينا
واوعدك حاجرب اللي قولتي عليه ده
وهقولك على النتيجة كمان

اشطاط

miro el niro kwanirooooo

dalia said...

دينا
حلو العصر البطيخي ضحكتيني بس لو مكنتي بتحبي القراءه كنت قلت ان ده من نتائج عصر الفاكهة اللى احنا عايشين فيه
برافو عليك استمرى في القراءة والتعلم في أى مجال ادب رحلات تنمية بشرية بس سيبك من البطيخ خالص دلوقتي :)
المهم عجبني رؤيتك في الحياه وقراراك السريع الجميل ان تعيشي السعادة
تحياتي لفهمك العميق للحياه رغم صغر سنك
داليا اختك الكبيرة

Unknown said...

اه تصدقى انا كمان قررت قرار جامد جامد يعنى

بغض النظر عن التنمية البشرية لانى بعتبرها ولامؤاخذة هجص الا ان السعادة او خلينا نقول الرضا هو فعلا قرار

أنا حر said...

بالفعل السعاده قرار قد يكون اهم قرار في حياتنا لكننا نحتاج ان نبذل مجهود خارق لتنفيذه
بوست متميز واكثر من رائع
تحياتي

صاحب المضيفة said...

والسعادة الأبدية في الدنيا والاخرة هي سعادة القلب بقربه من الله عز وجل

اللهم املأ قلوبنا بحبك يارب


كل التحية والاحترام

Mohamed Hesham Safa said...

"ان الجمال ليس جمال اللوحة او الفنان....انما هى عين الانسان التى تخلق الجمال"

بجد معاكي حق ... والبوست جميل وجاي في وقت أنا محتاج فيه مثل هذا الكلام

ربنا معاكي في الامتحانات ...

....................

والسـ ختام ــلام

dina said...

kmt
انتى اكتر و الله....كويس انك معايا فى البوست دا مش زى اللى فات و يا رب دايما مبسوطة و راضية

شمس النهار
اه و الله يا شمس...و القرارات فعلا قهرية و اللى يأكد دا اننا عمرنا ما حناخد قرار غير لما نكون خلاص مضطرين بقى و مفيش منه مفر...انما طول ما فى فرصة للتأجيل فيا اهلا بالبعت و المماطلة

صوت من مصر
حلوة يا خال دى....من بعض ما عندكم
فى الامتحانات يا محمد بعيد عنك....بس خلاص خلصنا و رجعت للمدونة تانى اهو

كراكيب
دا من ذوقك و الله بس...دا انتى اللى كراكيبك ملهاش حل....بجد انا مبسوطة اوى انك حتجربى تعملى كدا و قوليلى النتيجى طبعاااااااااا حستناها

Dalia
ربنا يخليكى يا داليا على تعليقاتك المتميزة دى...و بلاها بطيخ دلوقتى
:D

Enjy
حرام عليكى يا انجى...التنمية البشرية هجص....انا مش معاكى فى النقطة دى لان فعلا البنى ادم مش بيتولد عنده كل المهارات و دايما فى فرصة اننا ننمى فى نفسنا مهارات جديدة و نتعلم حاجات جديدة و مفيش اهم من انن نتعلم ندير حياتنا و دا اللى بتعمله التنمية البشرية...دا بجد علم و فن و حياة....بس عامة احنا متفقين ان السعادة فى الرضا

انا حر
و انا كمان حرة..:D
بيجيلى الاحساس دا كل ما بقرا الاسم..بخصوص التعليق انا معاك جدا ان المشكلة مش فى القرار على اد ما المشكلة فى تنفيذه و خصوصا لو قرار انك تمشى عكس التيار كدا و تقاوم حاجات معكننة بلد بحالها

صاحب المضيفة
عشان كدا فينا فطرة و ضمير و نفس عمرها ما بتكون مبسوطة وهى بعيد عن ربنا

Mohamed Hesham
طب الحمد لله....البوست المناسب فى الوقت المناسب....كلنا و الله محتاجين الكلام دا و محتاجين نقرر فعلا نتغلب على كل حاجة مهما كانت صعبة و انا اولكم و الله
تحياتى

أحمد الصعيدي said...

السلام عليكم

حمد الله علي سلامتك يا دينا وأتمني الإمتحانات تكون عدت علي خير

أما بالنسبة للبوست فمازلت مقتنع تماما بالحبكةالعالية في الحوار
ودايما بحب أقرأ كل اللي تكتبيه علشان لغة الحوار بتكون ممتعة

مملكة خاصة في الكتابة

من غير عنـــوان said...

موضوع قوي

والقرار إختيار

بس أنا مبسوط من البوست والإسلوب

أمنياتي

dina said...

شجر اللمون
ربنا يخلييييييييك دا بس من ذوقك...مملكة خاصة ايه بس دى لسا حاجة كدا على ادى يعنى...و الامتحانات عدت بس واضح انها عدت علينا احنا مش على خير ولا حاجة
تحياتى و الف شكر عالتعليق

من غير عنوان
الحمد لله ان البوست بقى ليه معجبين كدا و يا رب دايما اكسب التأييد و الاعجاب دا فى كل بوست و ربنا يقوينا بقى على قرارتنا

Unknown said...

استني يا ريس
قصدي استني يا دينا
هي الامتحانات مخلصتشي ولا ايه
يلا عاوزين قرار بتاميم قناة السويس
و قرار كمان بتعييني رئيس وزرا
و بعدين اتنحي براحتك

انا مش بحب حكاية قرارت السعادة دي
هو ممكن تكتمي غيظك شوية لكن مسيرك هترجعي تاني

احساس لسه حى said...

عزيزتى
دايمن السهل اننا ناخد القرار

لاكن الصعب اننا ننفذ القرار ونستمر فى تنفيذه

ساعات بنضعف فى قرارتنا

وساعات بيكون القرار اقوى من تحملنا ونضطر نتراجع فيه

تحياتى

سلام

صدفة جميلة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مش عارف اقول ايه مش عارف بصراحه بس شكرا انا كنت لسه عايش فى عصر الكوسه طلعت متاخر كتير ونسيت اخش الالفيه البطيخيه ياريت تعينى نصيبى بس يكون بارد لان الانسان البارد بس هو من يستطع ان يحيا سعيد بدون اى حزن او عصبيه يابخته بس العاوز اوصل ليه اننا واحنا فى الحزن بنحلم ببكره علشان نخلص من هذا الهم والحزن ولما يجى الفرح نششتاق لدموعنا بصى من الاخر احنا لو فرحنا هانعيى او هاتكون احرتنا وسلام ياريت تقرائى تعليقى وتزورينى علشان اعرف اوصل ليكى تانى دا يعنى لو مفيش مانع سلامى مره اخيره

Hossam said...

صديقتى دينا
انا مقتنع باريك ان السعادة قرار
انا اتمنى تطبيق جزء من حياتى زى منتى سردة ملعلومات كده
الموضوع بجد جميل
وعجبنى تعليققك على دارسيين التنيمة البشرية
تحياتى صديقتى
سلام

لاسع افندى said...

قصدك الواحد يشتغل نفسه
يعنى اركب المواصلات المعفنه واتخيل انى راكب ال128 اللى هى منتهى احلامى
وادخل مبتسم اصبح على المدير وانا مش طايق اهله ...واهزر مع العملا اللى بيتنططوا عليا وكانى شغال عندهم
...................
اجرب ...والله ممكن


تقبلوا تحياتى ومرورى

dina said...

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة
رئاسة الوزرا مرة واحدة..و هو اللى بيمسك منصب فى البلد دى بيسيبه...ساعتها لما افكرك انك كنت ناوى تتنحى حترمينى فى الوادى الجديد



احساس لسه حى
صح جدا....انما الاختبار الحقيقى اننا نقدر ننفذ قرارتنا حتى فى اصعب الظروف طول ما احنا مقتنعين انها صح و لو قدرنا نعدى و نقوى فى الظروف الصعبة دى اى حاجة تانية اكيد حتبقى اسهل



صدفة جميلة
اولا اسم صدفة جميلة دا حلو اوى....بس انا مبقولش اننا نلغى مشاعرنا و يبقى البرود السمة الاساسية فى حياتنا...بس بقول اننا لازم نتحكم فى المشاعر دى و لازم حياتنا تكون فى ايدينا و منسيبهاش لاى مؤثرات خارجية...و ان لازم تكون حياتنا بالشكل اللى احنا عاوزينه و بالسعادة اللى كل انسان بيحاول يوصلها هدف ...هدف منه نقدر نوصل للتغيير و للحلم و لبكرا....عمر ما الحزن ما حيخلى عندنا قدرة اننا حتى نحلم


Hossam
اهلا اهلا...المدونة نورت....انا معاك ان المشكلة مش فى القرارت على اد ما المشكلة فى تطبيقها..و خصوصا لو كان قرار ضد التيار زى القرار دا
دمت سعيدا ان شاء الله

لاسع افندى
مبدئيا نهاية التعليق كويسة رغم الدخلة الشمال...جرب و الله و بعدين نتكلم.....بس انا مكنتش اقصد خالص النفاق ولا اننا نشتغل نفسنا...اللى اقصده اننا نقدر نخلق جانب حلو فى اى حاجة مهما كانت تبان ضلمة و صعبة...مثلا لو كوباية اتكسرت الصبح ممكن انت تقول خدت الشر و راحت و انا ممكن اقول يادى الفال و اليوم باين من اوله..نفس الموقف.....فى نفس الزمن....اللى بيفرق الشخص....بيقدر يشوف الدنيا ازاى....قابليته انه يبقى فعل فى حياته او رد فعل
شكرا للمرور الاول على مدونتى المتواضعة و ان شاء الله مايبقاش الاخير

رابطة هويتي اسلامية said...

جزاكى الله خيرا

تتشرف رابطه هويتى اسلاميه بزيارتك لها نتمنى ذلك

شمس النهار said...

ازيك اخبار الامتحانات ايه ان شاء الله تكون كويسه

وبالنجاح الباهر ان شاء الله

Unknown said...

موضوعك جميل يا دينا والله
بس مش عارفة انا ليه بصراحة ما انجذبتش لكتب التنمية البشرية

يعنى أكيد فعلاً إللى كتبوها قادرين على حل المشاكل ؟ يا ترى مفيش واحد مهنم مثلاً بيعكنن على مراته و عياله بدون مناسبة ؟

hasona said...

السلام عليكم

قرارات واقرارات
في بعض الاوقات نملكها وأغلب الاوقات لا نملكها

لكننا نحاول ونحاول فقد ننجح
وقد نحول بيننا وبين الوصول الي الهدف من هذه القرارات

Unknown said...

مين قال اني ناوي اتنحي
انتي اللي تتنحي بعد ما امسك رئيس وزرا

elsha3er said...

السلام عليكم

بجد موضوع شديد وحيفيد ناس كتير

دام قلمك مبدعا


تحياتى


احمد الشاعر

صدفة جميلة said...

السلام عليكم
انتى فين يارب تكونى بخير
وانتى متزوريش مدونتى الا لما ازورك
يعنى ممكن تسبقينى
على العموم انا جيت اطمن عليكى خاصة انا مافيش جديد مستنى رد الزياره ومره تعمليها وتسبقى زيارتى

dina said...

رابطة هويتى اسلامية
شكرا عالزيارة و ان شاء الله ازور المدونة قريب

شمس النهار
و الله يا شمس انا عاوزة انجح بس...ههههههه مش عاوزة نجاح عمو باهر دا....كانت عجيبة جدا الامتحانات اصلا بس عدت

عاليا حليم
ازيك الاول....فى ناس كتير مش بتنجذب للتنمية البشرية....بس اكيد حتى الكتاب دول بيواجهوا مشاكل...انما الهدف من التنمية البشرية اننا نقدر نواجه المشاكل او على الاقل نحاول و ننمى فى نفسنا مهارات جديدة و نقدر نتحكم فى حياتنا و لو لنسبة صغيرة

hasona
صح و الله....فى بعض الاحيان نملكها و فى اغلب الاحيان لا نملكها

dina said...
This comment has been removed by the author.
dina said...

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة

كمان يا معلم....انا اللى كاتبة البوست و انا اللى اتنحى...و بعدين تمسك محل الطعمية و كمان رئاسة الوزرا..طب ركز فى نشاط واحد

elsha3er
ربنا يخليك و دامت زيارتك مبدعة بردو
تحياتى

صدفة جميلة
لا لا ...انا بس اللى بقالى فترة مش بدخل....انما اكيد حتابع الجديد و حكتب تعليق و حقول رأيى كمان....و انا الحمد لله كويسة و كله تمااااااام بعد قرارات السعادة

رؤية said...

لفى ذات الوقت
اعجبنى البوست بشدة وتسمحيلى اعمله شير على الفيس بوك

تحياتى لك

mohamed ghalia said...

مالك بس وبتوع التنمية البشرية ها
ههههههههههههههههه
حقيقى الموضوع رائع بجد
أنا هبطل أكتب فى المجال ده بعد مشوفت مقالك

dina said...

رؤية
اكيييييد اسمح و دا يشرفنى مع ذكر المصدر يبقى كله تمام

mohamed ghalia
ماليش و الله...دول اجدع ناس و من غير اعتزالات انا حاسة ان لازم ناس كتير تكتب فى الموضوع دا لان لحد دلوقتى لسا فى ناس مش مقتنعة بالتنمية البشرية و لسا فى ناس مش حاطاها فى اعتبارها

Hossam said...

حبيبة قلبى وصديقتى دينا
وحشتنا كتاباتك اتمنى اقرالك قريب جدا
تحياتى لكى
سلام

ندا منير said...

موضوعك اكتر من رائع بجد

والقرار شئ صعب جدا عشان هو اللى بيحدد كل حاجة

حلم بيعافر said...

اقر انا الاتى
هطنش واعيش اللحظة وخلاص بقى
ماهى خربانة خربانة

Mohamed Hesham Safa said...

فينك ... ما هذا الغياب ؟؟

Hossam said...

صديقتى دينا العزيزة
انتى اكيد مش كل الفترة دى مش بتكتبى حاجة
طمنينى عليكى ارجوكى انا كل مرة بخش على امل انى اقرا حاجة جيديدة او حتى خبر منك انك كويسة
تحياتى صديقتى

محمد said...

أن نعيش على وجه الارض
فهذا قدرا كتب علينا
كيف نعيش
فهذا هو أختيارنا
لكى تحياتى
لنكات مدوناتى
ttp://kalamfekalamm-mohamed.blogspot.com/
http://informationtoknow-mohamed.blogspot.com
http://kalamfekalamm.blogspot.com
http://comentonnews.blogspot.com

dina said...

Hossam
شكرا عالسؤال...انا كنت مشغول شوية الفترة اللى فاتت

ندا منير
شكرا يا ندا و انتى معاكى حق

حلم بيعافر
هههههههههههه
على رأيك..كدا احسن بدل ما تخرب زيادة

mohamed hesham
انا عارفة انى بغطس كتير بس معلش كنت مشغولة شويتين تلاتة كدا انما انا جيت اهو

كراكيب said...

انتي بتهرجي.. صح؟؟
قولي آه

ايييييه داااااااه انتي فين يا هااااااانم كل ده

لالالا كدة ماينفعش خالص على فكرة
تماما يعني

انا مستنية بوستك الجديد يا دودي
اوعي تتأخري
انا قاعدة مستنية اهوووو

miro el niro kwaniro

مدحت محمد said...

الانسان قرار

فعلا